"پیغام پاکستان" سند یا منشور ملی است که با ابتکار دولت و با تایید و اجماع هزاران تن از علمای پاکستان در پرتو قرآن، سنت پیامبر و قانون اساسی پاکستان تشکیل شده است.

جنیفر جک جیون مدیر مرکز مطالعات مسیحی در راولپندی گفت که برای تشکیل جامعه‌ای آرمانی و گسترش رفاه و صلح و آرامش در جامعه نیاز به تفاهم، احترام و روابط متقابل بین پیروان عقاید مختلف به‌شدت احساس می‌شود. وی این مطلب را هنگام سخنرانی در یک کارگاه آموزشی که به مدت دو روز در مورد توانمندسازی جامعه مدنی با ایجاد ارتباط بین ادیان مختلف مذهبی در پاکستان برگزارشده بود، بیان نمود. این کارگاه با همکاری مرکز مطالعات مسیحی راولپندی و مرکز پیغام پاکستان و با حضور پیروان ادیان و مذاهب مختلف از شهرهای توبه تیک سینگ و ننکانه (ایالت پنجاب پاکستان) برگزارشده بود. هدف از این کارگاه تشکیل جامعه‌ای مطابق با آرمان‌های بنیان‌گذار پاکستان با گسترش تفاهم بین پیروان عقاید مختلف برای برقراری صلح و رفاه در کشور می‌باشد.

جنیفر جک جیون، مدیر مرکز مطالعات مسیحی راولپندی و خانم نیّر، استاد دانشگاه قائد اعظم اسلام آباد طی سخنانی در این کارگاه گفتند که پاکستان باید برای همیشه از جنون افراط‌گرایی، تروریسم و ​​تعصبات فرقه‌گرایانه رهایی یابد. آنان ایجاد یک محیط ایده آل برای حل مشکلات با مدارا، احترام و تفاهم متقابل بین کلیه واحدهای جامعه را به‌عنوان ضروری‌ترین نیاز در عصر حاضر عنوان کردند که برای تحقق آن باید گفتمان میان ادیان و مذاهب و فرهنگ‌های مختلف در یک محیط مطلوب و صلح‌آمیز توسعه یابد تا جوامع پاکستانی به‌طور دائمی از مسائل عمده رهایی یافته و بتوانند اهداف مشترک خود را در پرتو اصول زرین همزیستی مسالمت‌آمیز حاصل نمایند. آنان گفتند: از طریق هماهنگی بین ادیان و مذاهب و همبستگی بین تمام شهروندان می‌توان پاکستان را به یک کشور ایده آل قدرتمند و مرفه تبدیل کرد. بنابراین وضعیت موجود ایجاب می‌کند که پیروان تمام ادیان و مذاهب فراتر از اختلافات فرعی بیندیشند و با اتحاد و همبستگی خویش توطئه دشمنان کشور را خنثی نمایند. آنان گفتند: فقط یک جامعه مبتنی بر مدارا و اصول والای هماهنگی دینی و مذهبی می‌تواند فرصت‌های توسعه و پیشرفت را به‌طور مساوی و بدون تبعیض برای همه شهروندان خود فراهم سازد و مشارکت همه اقشار را در توسعه اجتماعی تقویت بخشد. بنابراین هماهنگی بین ادیان تنها راه رسیدن به هدف صلح و سعادت می‌باشد. سخنرانان گفتند که قطعنامه این کارگاه که تحت عنوان "پیغام پاکستان" تحت سرپرستی دولت تنظیم گردیده است، باید مطابق با محتوای اصلی آن در جامعه پیاده گردد. پیغام پاکستان بهترین دستور کار ملی برای نجات دائمی کشور از افراطی‌گری و دیگر تعصبات است و برای موفق سازی آن لازم است تمام شهروندان پاکستان، صرف‌نظر از اختلاف نژاد، قومیت و عقیده و مذهب تفکر ملی را اختیار کنند و با وحدت و همبستگی عمل نمایند. سخنرانان گفتند: سیاست آموزشی فعلی کشور مطابق با نیازهای عصر حاضر نیست و لازم است که سیاست آموزشی و محتوای درسی مورد بازنگری قرار گیرد. در حال حاضر سیاست آموزشی هماهنگ در پاکستان که هماهنگی بین ادیان و مذاهب را استحکام بخشیده و در نسل جوان نیز وحدت و همبستگی را گسترش دهد یک ضرورت مهم و اجتناب‌ناپذیر است. برای تحقق این هدف مهم ملی، برنامه‌ای برای آموزش معلمان و علمای دینی نیز باید ترتیب داده شود تا فرهنگ احترام متقابل به مذاهب و اماکن مقدس در کشور تقویت گردد. سخنرانان گفتند که اقلیت‌های هندو، سیک و مسیحی ساکن در پاکستان نیز به‌اندازه شهروندان مسلمان میهن خود را دوست می‌دارند و از این‌رو لازم است با از بین بردن تبعیض بر مبنای اعتقادات در سطح جامعه، تمام شهروندان را متحد ساخت تا بتوان پاکستان را در مسیر توسعه و رفاه قرار داد و آرمان‌های پیشرفت و سعادت کشور را تحقق بخشید.

توضیح:

"پیغام پاکستان" سند یا منشور ملی است که با ابتکار دولت و با تایید و اجماع هزاران تن از علمای پاکستان در پرتو قرآن، سنت پیامبر و قانون اساسی پاکستان تشکیل شده است. این سند تفکر جمعی حاکمیت پاکستان را منعکس می کند. این سند راهکارها را برای دستیابی به اهداف آن و تدوین استراتژی در این زمینه فراهم می کند و از این طریق انتظار می رود که پاکستان به عنوان یک ملت قوی، متحد، توسعه یافته و با فرهنگ در جامعه بین المللی معرفی شود. این سند بر پایه اجماع در جهت بازسازی جامعه پاکستان و تثبیت ارزش هایی همچون بردباری، معنویت، عدالت، برابری و تعهدات تدوین شده است.

این سند با همکاری پنج هیئت نظارت بر مدارس دینی پاکستان اعم از وفاق المدارس العربیه (گرایش دیوبندی)، تنظیم المدارس اهل سنت (گرایش بریلوی)، وفاق المدارس السلفیه (اهل حدیث)، وفاق المدارس الشیعه (شیعیان)، رابطه المدارس پاکستان (جماعت اسلامی) و همچنین برخی از علماء و اندیشمندان مذهبی برجسته کشور تدوین شده است.  البته لازم به یادآوری است که پیش نویس اصلی سند "پیغام پاکستان" توسط محققان مؤسسه پژوهش اسلامی دانشگاه بین المللی اسلامی اسلام آباد تهیه شده بود و برای نخستین بار در ۲۶ ماه مه ۲۰۱۷ میلادی در یک سمینار با عنوان "بازسازی جامعه پاکستان در پرتو میثاق مدینه" در آن موسسه با حضور رئیس جمهور وقت پاکستان آقای ممنون حسین ارائه شده بود.

صلح برای محققان دینی، نوجوان پاکستان، دختران پاکستان، سایبان پاکستان، معماران پاکستان، برنامه های سایبری و ظرفیت سازی دولت ها و نهادهای محلی از عناوین برخی از برنامه های اجرایی این سند می باشد. اعلامیه مشترک، درخواست برای استفتائات و فتوای متفق القول نیز برخی از تلاش های این سند در جهت یکسویی در جامعه می باشد.

هدف از این سند ملی ایجاد فضای سازگار در جامعه پاکستان در راستای گفتمان و همزیستی مسالمت آمیز میان پیروان تمام ادیان و مذاهب پاکستان، نجات کشور از چالش های افراط گرایی و تروریسم  و مقابله با چالش های پیش رو جامعه اسلامی در عصر نوین است. برای مثال برخی از نکات این سند عبارتنداز:  اعلان حکم جهاد به عهده دولت می باشد و کسی به صورت انفرادی یا آزادانه نمی تواند اعلان جهاد کند. همچنین کافر قرار دادن شخص، مذهب خاص و یا فرقه ای بدون علت حرام است. حمله انتحاری و تسهیل سازی در اجرای حمله انتحاری حرام می باشد.

 به همین منظور و در راستای تحقق اهداف این سند، دولت پاکستان در طول سال مجموعه ای از کنفرانس، همایش، نشست، کارگاه و اجتماعات را با حضور اقشار مختلف جامعه پاکستان اعم از علماء، حقوقدانان، فرهنگیان، اندیشمندان، اصحاب رسانه و فعالان جامعه مدنی و بعضا از سایر کشورها و با مشارکت نهادهای دولتی، دانشگاه ها، مدارس دینی و سایر نهادها در سطوح مختلف در سراسر کشور برگزار می کند.

اکسپرس، ۲۰/۱۱/۱۳۹۸

کد خبر 960

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 6 =